V poslednom čase čelí automobilový priemysel viacerým prekážkam, ktoré nepriaznivo ovplyvňujú jeho činnosť. Pandémia koronavírusu a prebiehajúca vojna na Ukrajine tvrdo zasiahli do stavu automobiliek a ich komponentov. Ďalším faktorom, ktorý si vynucuje drastické zmeny v automobilovom priemysle, najmä v oblasti systémov dodatočnej úpravy výfukových plynov, sú čoraz prísnejšie požiadavky Európskej únie v rámci jej legislatívneho procesu, ktorého cieľom je dosiahnuť úplnú uhlíkovú neutralitu do roku 2050. To núti výrobcov vozidiel a ich komponentov neustále znižovať emisie výfukových plynov a pevných častíc, čoho priamym dôsledkom je norma Euro 7.
Podľa návrhu, ktorý predložila Európska komisia, bude norma Euro 7 zavedená.
Podľa návrhu predloženého výborom Európskej únie by nová emisná norma Euro 7 mohla začať platiť od 1. júla 2025 (pre osobné automobily a dodávky) a pre nákladné vozidlá a autobusy od 1. júla 2027. Nie je však isté, či sa uvedené termíny dodržia, keďže revolučná legislatíva ešte nebola prijatá.
Najnovšie usmernenia stanovujú:
- zníženie emisií oxidov dusíka v prípade osobných automobilov (bez ohľadu na typ motora) o 35 % a v prípade nákladných vozidiel a autobusov o 56 % v porovnaní s normou Euro 6.
- zníženie emisií pevných častíc o 13 % (osobné automobily a dodávky) a o 39 % v prípade nákladných vozidiel a autobusov.
- zavedenie povinného monitorovania výfukových emisií počas 10 rokov alebo každých 200 000 km.
Revolučným predpokladom v novej norme je regulácia emisií pevných častíc z pneumatík a brzdových doštičiek (do 7 mg/km, neskôr zníženie na 3 mg/km).
Nová norma obsahuje aj zmenu požiadaviek na monitorovanie emisií výfukových plynov z pneumatík a brzdových doštičiek (do 7 mg/km, neskôr zníženie na 3 mg/km).
Zmeny sa navyše týkajú aj batérií, ktoré musia byť odolnejšie a účinnejšie.
Všetky uvedené zmeny je potrebné zohľadniť.
Všetky uvedené body nás dovedú k jednému záveru – v blízkej budúcnosti nás čaká ďalšie zvyšovanie cien automobilov a možné problémy s efektívnosťou výroby, ak si nová norma vyžiada špecializované technické riešenia a použitie vzácnych materiálov na výrobu okrem iného aj filtrov pevných častíc DPF/FAP.
Ako Euro 7 ovplyvní odvetvie systémov dodatočnej úpravy výfukových plynov? Bude schopný splniť prísnejšie normy?
Nepochybne ďalšie obmedzenia na obmedzenie produkcie CO2, NOx a PM (jemné častice voľne sa vznášajúce vo vzduchu) predstavujú nové výzvy pre výrobcov systémov dodatočnej úpravy a samotných výrobcov vozidiel. Pravdepodobne to bude znamenať vývoj lepších technológií a použitie nových komponentov, čo sa v konečnom dôsledku prejaví vo vyšších výrobných nákladoch a ďalšom zvýšení cien pre konečných spotrebiteľov.
Aká je v súčasnosti najúčinnejšia forma regenerácie pre DPF a katalytické konvertory?
V súčasnosti je najúčinnejším spôsobom regenerácie DPF filtrov hydrodynamická metóda, ktorá sa vykonáva po demontáži prvku v špecializovanom stroji, ktorý pomocou ťahov vody s čistiacim prostriedkom a vzduchu pod vysokým tlakom odstraňuje sadze, popol, ťažké kovy, oxidy céru a iné produkty neúplného spaľovania paliva, ktoré sa usadzujú v kanálikoch monolitu. Dôležité je, že po rgenerácii sa filter podrobí dôkladnému vysušeniu. Výsledkom je, že prvok po komplexnej regenerácii bezpečne získa späť svoje továrenské vlastnosti potvrdené skúškou spätného tlaku pred a po čistení. Najlepšiu ochranu filtra a istotu bezporuchovej jazdy zabezpečí aplikácia preventívnej regenerácie DPF v intervaloch podľa počtu najazdených kilometrov a typu vozidla.
Okrem revitalizácie DPF sa filter podrobuje aj špeciálnemu ošetreniu.
Okrem senzačných výsledkov, ktoré poskytuje čistenie vodou, má táto metóda ešte jednu veľmi dôležitú výhodu – je lacná a šetrná k životnému prostrediu, pretože umožňuje opätovné použitie renovovaného monolitu a znižuje výrobu nových komponentov.
Majú ohlásené zmeny súvisiace s normou Euro 7 vplyv na technológiu regenerácie/čistenia DPF, SCR katalyzátorov?
Či norma Euro 7 ovplyvní technológiu používanú v zariadeniach na regeneráciu DPF a katalyzátorov, závisí najmä od výrobcov automobilov, ako aj od vývoja dielov používaných v nových vozidlách. Až keď bude možné vykonať testy novej generácie filtrov, bude možné určiť, či súčasné metódy čistenia systémov dodatočnej úpravy výfukových plynov obstojí v porovnaní s novým vývojom. Ako líder na trhu v oblasti strojov na regeneráciu DPF veľmi pravdepodobne predpokladáme, že vývoj našich zariadení môže byť potrebný na ich prispôsobenie na prácu s ešte sofistikovanejšími systémami dodatočnej úpravy výfukových plynov.
Náš tím je skupina schopných a ambicióznych špecialistov, ktorí sa snažia o neustále zlepšovanie nami vyrábaných zariadení, modifikácia technológie pre filtre Euro 7 je len otázkou času. Môže sa tiež ukázať, že zmeny v konštrukcii zariadenia nebudú potrebné. Tešíme sa na testovanie nových filtračných systémov.